Best Story

9 Oktober 2009

Kita Mulai Curiga

KONFRANTASI Indonesia- Malaysia merupakan satu penentangan Indonesia terhadap pembentukan Malaysia yang bermula dari tahun 1962 hingga 1966.
Penentangan ini telah dilakukan oleh Presiden Sukarno kerana cita-cita tingginya untuk menubuhkan Indonesia Raya yang mencantumkan Tanah Melayu dengan Indonesia terhalang akibat pengisytiharan penubuhan Malaysia pada 16 September 1963.
Kemudian Sukarno mengeluarkan satu istilah ‘Ganyang Malaysia’ yang membakar hati hampir seluruh masyarakat Indonesia untuk membenci Malaysia dan istilah itu kemudian berkembang menjadi semacam idealis yang liar atau kefahaman yang tidak rasional. Inilah sebenarnya akar daripada segala perselisihan faham antara Indonesia-Malaysia.
Perselisihan Indonesia-Malaysia seperti tidak ada habisnya. Puncanya beraneka rupa, antara lain perebutan pulau dan sengketa perbatasan. Makin hari hubungan kedua-dua negara makin buruk. Dan di dunia siber pula, ‘perang’ tidak kurang hebatnya. Para penggodam komputer Indonesia merosakkan laman-laman web Malaysia.
Pengkaji di Lembaga Ilmu Pengetahuan Indonesia (LIPI), Alfitra Salamm, mengatakan hubungan kedua-dua negara menurun sejak Tun Dr. Mahathir Mohamad memimpin Malaysia. Ia disebabkan ‘Hubungan Indonesia-Malaysia disokong oleh hubungan personal antara elit politik kedua-dua negara.’ Dan yang paling mendasar hubungan Indonesia-Malaysia adalah sebagai penyangga ASEAN, juga sebagai penyangga kawasan.
Di masa Tun Abdul Razak dan Tun Hussein Onn, kerjasama kebudayaan antara kedua-dua negara sangat baik. Ada kerjasama RRI (Radio Republik Indonesia) dengan Radio Malaysia yang merupakan hubungan bulan madu yang sangat indah.
Perubahan generasi kepemimpinan di antara dua negara juga merupakan faktor yang menyebabkan ‘Hubungan Indonesia-Malaysia tidak menjadi hubungan yang bersifat peribadi lagi’.
Sebenarnya satu-satunya institusi yang paling dekat dengan Malaysia adalah TNI (Tentera Nasional Indonesia). Hubungan elit TNI dengan Tentera Malaysia sangat dekat. Hampir setiap tahun ada perundingan Jawatankuasa Sempadan Am (General Border Committee). Dan hubungan itu tidak hanya antara institusi.
Pada masa sekarang ini kerjasama formal masih ada, tetapi sudah tidak punya substansi lagi untuk memperkuat ketahanan serantau. Sudah mulai bersaing.
Malaysia berlatih dengan Inggeris dan Singapura. Sementara Indonesia mulai latihan dengan Australia. Di antara kita, masing-masing mulai curiga.
‘‘Ini mau ngapain?’’ masing-masing mulai cemburu, ‘‘Adik sudah mulai dewasa, sudah mulai cari kawan baru lagi’’. Ini yang juga sedikitnya merupakan faktor kenapa perubahan perhubungan elit politik Malaysia-Indonesia menjadi berjarak.
Sebab lain pula kenapa hubungan Indonesia-Malaysia tidak mesra juga disebabkan kurangnya komunikasi. Rakyat dengan rakyat Indonesia-Malaysia bukan hanya tidak begitu dekat, tapi juga tidak saling mengenali. Ertinya beberapa kelompok masyarakat Malaysia tidak mengenali Indonesia dan sebaliknya pula beberapa kelompok masyarakat Indonesia tidak mengenali Malaysia.
Kata ‘rumpun Melayu’ sebenarnya menjadi kata yang selalu diperkatakan dalam setiap perbincangan di antara pemimpin Indonesia-Malaysia. Ironisnya, sayangnya perkataan tersebut cuma hanya sebagai alat sahaja untuk berbagai proses pendekatan pandangan berbeza kedua-dua pihak mengenai isu rumpun Melayu ini. Semestinya perkataan itu harus diikat dalam satu program yang bersifat insaniah, contohnya dalam bentuk perhubungan rakyat antara Indonesia-Malaysia.
‘‘Benar, hubungan kita seperti abang dan adik.’’ Ia adalah perkataan daripada Tun Abdul Ghafar Baba ketika dalam pertemuan perdana Dialog Pemuda Indonesia-Malaysia di Tanjung Bidara, Melaka, 15 hingga 18 Disember 1988. Kemudian Tun bergurau dan memperkatakan juga: ‘‘Tapi sayang si abang sering melupakan adiknya.’’
Pernyataan tersebut dikeluarkan Ghafar Baba sebagai komentar yang mendasar atas permasalahan perhubungan kedua-dua negara yang seharusnya seperti abang dan adik kandung. Ghafar Baba juga memperkatakan ‘‘Indonesia sebagai abang dan Malaysia sebagai adiknya.’’


Sumber : Utusan Malaysia

2 ulasan:

  1. Ok..nanti gua cuba..asalkan benda nie membawa kebaikan kepada blog gua..takde hal..

    BalasPadam

Apa Komen Anda..?? Komen anda sangat dihargai demi memberi gua semangat untuk terus berblog..