Best Story

24 April 2010

Mari UJi Tahap Ke'Championan' korang...

Salam dari Arm...

Korang tengah boring? Tak ada teman bersms? Anda keseorangan? hahaha. Oklah, kepada siapa yang rasa dirinya tengah bosan tue. Arm sarankan korang cuba try dulu teka-teki kat bawah nie erk...
Ala, bukan susah pun, senang aja. Jangan risau dan gusar, kepada siapa yang tak dapat jawapannya, jangan pula korang anggap diri korang bengap. Mungkin korang kurang bijak saja hahaha..Kalau dah rasa dah putus asa tak dapat jawab, jawapan ada juga Arm sertakan kat bawah tue...

Selamat mencuba...!!!

Pembayangnya berbunyi begini. Jika pada masa sekarang nie seorang ibu adalah 21 tahun lebih tua dari anaknya. Selepas tue, 6 tahun kemudian, umur ibunya 5 kali ganda dari umur anaknya....

Soalanya :
1. Berapakah umur anaknya ??
dan...
2. Dimanakah bapanya berada sekarang nie??
Macam mana, dapat tak jawapannya? Oklah, kalau rasa-rasa t
ak dapat jawapannya, korang sekodeng sajalah kat bawah nie yah....

-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Ok, begini ya kawan-kawan semua..Sekarang ibunya (A) 21 tahun lebih tua dari anaknya (B).

A = B + 21
6 tahun kemudian, umur ibunya jadi 5 kali ganda umur anaknya..jadi..
A + 6 = (B + 6) x 5
B + 21 + 6 = (B + 6) x 5
B + 27 = 5B + 30
27-30 = 5B - B
-3 = 4B
B = -3/4

Jadi ini bererti,  umur anaknya sekarang ialah -3/4 tahun atau - 9 bulan.Dan anaknya belum lahir lagi (lahir 9 bulan kemudian).
p/s : jawapan soalan kedua tue ada di sebalik warna nie...

Jawapannya, bapanya ada kat atas ibu budak tuelah sekarang...hehehe

9 ulasan:

  1. jawapan no 2 tak boleh bla..hahaha..adoi..

    BalasPadam
  2. hahaha...tatau mo komen pe. mo gelak je...hahaha :p

    BalasPadam
  3. ahaks... dok atas ibu budak tu?? maksudnya tido kt katil double decker ker?? heheh

    BalasPadam
  4. to starsyeea : Tak terkata yer..hehehe..gelak2 jgn tak gelak...

    BalasPadam
  5. to ery : org kawin mana besh guna katil double decker..hahaha..guna satu katil satu bantal tak pakai selimut...hahaha...dah masuk air aku nie...

    BalasPadam
  6. kekekkeke..
    siap kira2 matematik drjah 3 ah...
    :p

    BalasPadam
  7. isyh2..sungguh menggeletek hatiku..cis cis XD

    BalasPadam

Apa Komen Anda..?? Komen anda sangat dihargai demi memberi gua semangat untuk terus berblog..