Best Story

7 Mac 2010

Botak Chin Part III

Sambungan Part II...


Pada 20 Julai, Botak Chin meneruskan misi rompakannya. Pada misinya kali nie Botak Chin meletakkan sebuah bank di Jalan Imbi sebagai sasaran rompakannya. Pada rompakan itu, Botak Chin dan kumpulan berjaya melakukan rompakan itu dengan jayanya, yang mana wang sebanyak RM 95000 telah berjaya dilarikan dari bank terbabit..(Banyak tue..)Setelah Botak Chin dan gengnya mengagih-agihkan wang hasil rompakan tersebut, Botak Chin telah mendapat RM 25000 sebagai bahagiannya dan duit hasil rompakan tue telah dia gunakan untuk mendepositkan sebuah kereta Datsun dengan deposit sebanyak RM 3600, tetapi gua pun tak tau adakah dia membayar ansuran kereta tersebut, gua tak pasti...Drama siri rompakannya diteruskan dengan rompakan sebuah kuil Cina di jalan Kolam Ayer pula dijadikan sasarannya..Dia bukan merompak kuil terbabit tetapi orang yang bermain mahjung di dalam kuil tersebut. Dia telah berjaya mengebas sebanyak RM 10000 dan beberapa lagi barang berharga milik mangsa..

Siri rompakan yang dilakukan oleh Botak Chin mendapat perhatian daripada Timbalan Ketua Siasatan Jenayah Kuala Lumpur iaitu Deputi Superitendan S. Kulasingam..beliau juga adalah salah seorang yang dipertanggungjawabkan untuk menangkap Botak Chin walaupun sehingga ke lubang cacing sekalipun...Semakin hari, pergerakan Botak Chin dan gengnya semakin sukar akibat diburu oelh pihak polis. Perkara nie telah menyebabkan Botak Chin semakin sukar mendapatkan  senjata api. Botak Chin dan kawan-kawanyamencari jalan bagaimana untuk mereka mendapatkan senjata api. Botak Chin mendapat idea yang sangat gila, iaitu dia merancang untuk mendapatkan senjata api yang dimiliki oleh polis dengan cara merampasnya.Dia dan anggota kumpulannya kemudian merampas 3 pistol milik 3 orang polis yang sedang meronda kawasan miliknya...Selain itu dia juga berjaya merampas senjata api milik seorang pengawal keselamatan (bonzerrrr..grrr..) di bar Sentul semasa melakukan rompakan di bar terbabit. Sewaktu melakukan rompakan di bar Sentul nie, ada lagi satu info yang gua perolehi, si Botak Chin dengan beraninya mencabar sesiapa saja yang berada di dalam bar tersebut untuk beradu pertarungan tembakan ala koboi, ala..itu pun korang tak tau ker (Siapa cepat buat tembakan dia akan menang dan terus hidup)

Akibat rampasan senjata api milik anggota polis yang dilakukan oleh Botak Chin dan gengnya, pasukan polis terus mempergiatkan lagi usaha untuk menangkap si Botak Chin nie, dan pada bulan september Botak Chin  hampir berjaya diberkas oleh pihak polis. Botak Chin dan kawannya telah menaiki sebuah kereta Alfa Romeo dan pihak polis telah mengejar kereta tersebut dan adegan tembak menembak telah berlaku di antara pihak polis dan Botak Chin. Setelah dikejar hampir 3.2 km, Botak Chin dan kawannya telah memberhentikan kereta dan melarikan diri di kawasan setinggan di Segambut dalam. Botak Chin dan kawannya berjaya melarikan diri menggunakan sebuah kereta jenis Volvo yang dirampas dari seorang doktor yang kebetulan berada di situ..Dalam tembak menembak itu, seorang kawan Botak Chin telah berjaya di tembak tetapi umurnya masih panjang dan berjaya melarikan diri bersama Botak Chin...Polis terus mempergiatkan operasi untuk memburu penjenayah Botak Chin ini, dan satu pasukan khas telah ditubuhkan untuk memburu Botak Chin. Pasukan ini terdiri daripada anggota polis daripada daerah-daerah lain yang memang handal memburu dan menjejaki penjenayah..

Pada 25 september, pihak polis berjaya membunuh orang paling kanan dalam kumpulan Botak Chin iaitu, Chau Kuan (nama timang-timangannya Ah Kuan) di sebuah kedai runcit di Jalan Kovil Hilir, tetapi Botak Chin masih lagi tidak lagi gentar kepada pihak polis. Dia dan kumpulannya yang masih ada, telah melakukan rompakan yang paling terbesar. Sasaran mereka kali nie adalah wang yang akan dibawa ke sebuah kelab lumba kuda. Dalam rompakan ini, Botak Chin dan gengnya telah berjaya merompak RM 218,000 selepas menembak pengawal keselamatan yang membawa wang tersebut. Hasil agihan wang rompakan , Botak Chin telah memperolehi RM 40,000 dan dia telah pergi ke Thailand untuk membeli senjata api lagi. Kini senjata api milik Botak Chin ada 19 dan kira-kira 1000 peluru hidup...Bagaimanapun, kedudukan Botak Chin sebagai ketua mula terancam apabila ada yang cuba mencabarnya. Dia bertindak cepat dan beberapa hari kemudian, Tua Pui Lek (ketua geng Lima Jari Gunung) dan anggota gengnya sendiri, Ah Wong, ditemui mati ditembak di kawasan lombong tinggal di Jinjang..(Ah Wong cuba merampas kuasa Botak Chin dan ingin membelot)..

Seorang demi seorang orang harapan Botak Chin pergi meninggal kan dia, sama ada dibunuh oleh pihak polis atau pun yang membelot...Seorang lagi orang kanannya, membunuh diri setelah di keping oleh polis di Jalan Alor dan perkara ini telah membuat Botak Chin sangat marah kepada polis. Pada 22 November 1975, Botak Chin cuba membunuh Timbalan ketua Siasatan Jenayah Kuala Lumpur iaitu DSP Kulasingam...Dengan menaiki sebuah kereta Datsun Hijau, serta lengkap dengan senjata, Botak Chin dan kawannya keluar pada malam tue bukan untuk membuat rompakan, tetapi untuk membunuh dan ingin mematahkan semangat anggota polis yang sedang memburunya...Sebaik saja mereka menemui kereta yang dinaiki oleh DSP Kulasingam, mereka mengekori rapat kereta dipandu DSP terbabit untuk mencari peluang melepaskan tembakan...Sebaik saja tiba di lampu isyarat Jalan Davis-Jalan Pekeliling, mereka merapati kereta yang dipandu DSP Kulasingam dan melepaskan 18 das tembakan untuk membunuh Kulasingam...DSP Kulasingam tidak berpeluang untuk membalas tembakan tersebut, dia hanya mampu tunduk dan berdoa agar umurnya dipanjangkan....

Umur DSP Kulasingam masih dipanjangkan tuhan, apabila dia hanya terkena 1 tembakan sahaja pada masa itu, dan dia juga masih dapat memandu ke  Balai yang paling dekat dengan kawasan kejadian iaitu Balai polis Cheras. DSP Kulasingam hanya cedera ringan akibat serangan Botak Chin dan kumpulannya itu. Perkara itu menambah amarah Botak Chin dan menambahkan dendamnya kepada pihak polis. Walaubagaimanapun DSP Kulasingam tidak pernah gentar akan serangan itu dan dia tetap meneruskan buruan untuk menangkap Botak Chin dan kumpulan demi keamanan negara..


Bersambung...

14 ulasan:

  1. alaaaaaa smbung lagi..huhu..

    BalasPadam
  2. Panjangnya cerita ni~~~~@_@

    BalasPadam
  3. Alalalala Aini...sabar ler ya..kita citer pelan2, bru besh...hehehe

    BalasPadam
  4. Gua tunggu episod ke 4. Kisah yang menarik bro.

    BalasPadam
  5. memang brutal laa si botak chin ni.. siap boleh main koboi koboi lagi... memamng banyak pengaruh crita koboi dia ni.. hehehe

    BalasPadam
  6. To Nescafe Ais : Thanx bro...

    BalasPadam
  7. Menunggu sambungan part 4.
    Tiba2 aje kisah Botak Chin ni best.
    ^.^

    BalasPadam
  8. brutal sungguh! nasib baik dah tak ada..

    BalasPadam
  9. To Fyra Ruslan : Ok..part 4 coming soon..

    To ParkAir : Nasib bek dah meniggai...klu dak...

    BalasPadam
  10. juling mata sa baca ooo...(*_*)

    cepat ar sambung, ku rasa mcm ade connection yg kuat dgn botak chin ni smpi x sbr2 nk tgu citer abes...lalala...

    BalasPadam
  11. To starsyeea : sabar..harap bertendang yer..

    BalasPadam
  12. wah.. mcm aksi dalam citer wayang... memang dasat la BO TAK CHIN ni..

    BalasPadam
  13. Botak Chin ni berbangsa cina, waktu tu tiada internet dan handphone dan hidup dalam buruan polis...masih boleh berjaya melakukan perkara yang tak baik.
    Bayangkan kita pada zaman ini - internet,handphone, hidup pun tak di buru polis - sepatutnya lebih mudah untuk berjaya dalam hidup.
    Thanks Kamikaze for the entry.

    BalasPadam
  14. Skng ni sape hero? DSP or Botak Chin?

    BalasPadam

Apa Komen Anda..?? Komen anda sangat dihargai demi memberi gua semangat untuk terus berblog..