Best Story

25 Mei 2010

Buaya Muncul Kat Laut ???

Salam buat semua...

Gambar buaya yang bersantai kat Pantai Teluk Gong, 
Pengkalan Balak Melaka...

Tidak lama dulu seorang posmen dari Melaka yang digigit oleh seekor buaya ketika bermandi manda kat pantai PD disangkal oleh orang perhilitan yang mengatakan buaya kalau dah rentap mangsanya tak akan lepaskan sudah mangsanya, dan menyatakan itu mungkin bukan buaya...


Tetapi perkara tue tiada yang mustahil apabila seekor buaya telah muncul kat pantai Teluk Gong Melaka beberapa bulan yang lalu. Penduduk yang kebetulan berada di situ sempat mengambil gambar buaya nie, dan boleh katakan ramai jugalah penduduk yang nampak buaya nie...


Bolehkah buaya hidup di air masin? Memang jarang sekali kita dengar buaya hidup kat laut nie termasuklah diri Arm sendiri. Untuk pengetahuan semualah, memang ada spesies buaya yang boleh hidup kat laut dan tasik. Nama saintifik buaya nie adalah Crocodylus Porosus.


 Foto untuk menambah keseraman sang buaya...

Buaya jenis nie banyak didapati di pantai timur India,lautan kepulauan Indonesia sehinggalah ke pantai utara Australia dan korang jangan terkejut kerana kadang-kadang buaya jenis nie boleh bermigrasi sehingga ke Hong Kong dan lautan Jepun...


Jadi lepas nie kalau mandi kat laut tue hati-hatilah, kalau nampak benda macam batang kayu hanyut tue, cepat-cepatlah naik ke darat. Manalah tahu, sang buaya tengah mencari mangsa. Kat darat pun kena hati-hati juga, banyak juga buaya yang mencari mangsanya, buaya nie dikenali dengan panggilan 'buaya darat' kekeke...





32 ulasan:

  1. Assalamualaikum..huh? ada juga ke? Bahaya nie mandi kat pantai. tapi hidup kat darat pun bahaya gak. Ramai buaya darat..huhu..

    BalasPadam
  2. ui..takut saya nak mandi laut lpas nih..hehe

    tq info ea!

    BalasPadam
  3. Buaya laut masin atau air tawar pun hendak hidup.Tapi buaya darat juga nak "telan "mangsa perlu dicegah!Terima kasih.

    BalasPadam
  4. wahhh...
    trauma saya...
    serius cuak lahnak mandi pasni...
    kena jaga2...huhu

    BalasPadam
  5. salam

    gmbar itu mmg mnambahkn keseraman.. smpi bulat mte menengok.. hik3x

    BalasPadam
  6. huuuuuuuu....pastu kita penah dgr cite pasal kat PD ada binatang yang gigit orang tuh...hmm

    BalasPadam
  7. To Amir Izzat : Mmg ada buaya kat laut nie, selain ikan jerung..skrg buaya la pulak..so, sentiasa lah beringat yer..buaya darat kat darat tue, mangsanya gadis2 jer..

    BalasPadam
  8. To honey amour : Mgkin jgklah, buaya nie blum kena tgkap lg..jd identiti spesiesnya belum di kenal pasti lag lah..

    BalasPadam
  9. To TUKANG KATA : mandi kat kolam jer la..selamat lg..hehe

    BalasPadam
  10. To Cikgu Din : betul tue cikgu...kena cegah buaya darat yg masih bebas dan berleluasa skrg nie..

    BalasPadam
  11. To m0RniNgCoFFee : Salam, bulat ya mata menengoknya...nasib bek tak terkucil...kekekeke

    BalasPadam
  12. To KERTAS KOSONG : Mandi kat umah jer la selamat...klu teringin nak mandi air masin, campur jer air mandian dgn garam...

    BalasPadam
  13. To rossoneri : makin jadi gelabah lah kta dibuat nya kan ros..mcm mana la nak picnic kat pantai..tak payah mandi lautlah, main pasir pantai jerlah..

    BalasPadam
  14. buaya darat bahayanya tak dapat dikenal pasti dengan pandangan mata kasar..kena scan ngan go through few inspection baru dapat tahu..:)

    BalasPadam
  15. Takut mandi laut klau camni. Bkn pasal buaya tu. Tapi pasal aku tak reti berenang...ngeh2!

    BalasPadam
  16. eiii tangan! arghhh~ buaya darat ag takut ouch ouchh!

    BalasPadam
  17. salam~

    heheheh... rsanya laie seram andai bertemu ngan "buaya darat" daripada buaya sebenar... :p

    apa pun, seb baik sy nie fobia ngan laut, so xde ar nak ke pantai... :p

    BalasPadam
  18. buaya itu berkata "sedap betul tangan ni, tadi tak sempat makan perut dia, ganas betul org tu melawan, burrrp Alhamdulillah"

    :)

    BalasPadam
  19. huuu,menakutkan,mau tak mandi laut g pasni~

    BalasPadam
  20. comel plk tgk pic buaya mkn tgn. hehe

    BalasPadam
  21. huhu buaya...takut tegk buaya...walupun dlm gmbr

    huhu silakan2x kunjungi blog....comment entry n join GA saya ok
    http://fasham87.blogspot.com
    http://fa87.blogspot.com

    BalasPadam
  22. bisa bona?
    gwa syak buaya tu bosan dok kat air tawar arh...
    nak gak minum air masin

    gyahahahahahhahaha~

    BalasPadam
  23. bahaya tul klu buaya trun ke laut nie..

    BalasPadam
  24. kat PD je ke bro???
    perak xd???

    gua folo..
    folo balek~

    new entry > bukan semua jpj jahat

    BalasPadam
  25. bro...
    sya bagi award kat ko sempena Entry buaya ko nie.... silalah tengok yek.. :)

    BalasPadam
  26. ada satu kawasan di tempat kami di mana nelayan selalu nampak buaya di laut..

    BalasPadam
  27. wui. takut la cmni nak pgi pantai~

    BalasPadam
  28. sapa suru jua mo pi pantai...

    BalasPadam

Apa Komen Anda..?? Komen anda sangat dihargai demi memberi gua semangat untuk terus berblog..