Best Story

18 Ogos 2010

Bendera Malaysia Dibakar...Sungguh Kurang Ajar!!!

Salam Ramadhan...


Pada ketika seluruh umat Islam di negara kita sibuk dengan ibadah puasa, sekali lagi bendera Malaysia yang kita semua cintai dibakar oleh negara jiran kita. Yang mana negara ini adalah negara yang paling hampir dengan negara kita ini iaitu Indonesia! negara yang serumpun dengan negara kita...

Tahun lalu pun, bendera negara kita turut menjadi mangsa sebuah kumpulan di Indonesia yang mengelarkan diri mereka dengan nama Bendera. Isunya adalah berkaitan tarian pandet, mereka menuduh Malaysia mencuri tarian pandet milik mereka yang disiarkan di discovery channel yang disiarkan di 21 buah negara... 

Jalur Gemilang yang sentiasa berkibar megah di negara kita ini adalah lambang  kewujudan dan kemegahan jutaan rakyat Malaysia telah dibakar dan dipijak-pijak oleh sekumpulan pemuda Pancasila di tempat letak kereta terminal feri Batam, Indonesia...

Kejadian ini adalah rentetan dari peristiwa penangkapan 3 orang penguatkuasa perikanan negara mereka oleh PDRM di perairan negara kita yang mana penguatkuasa perikanan mereka telah terlebih dahulu menangkap  7 nelayan Malaysia yang didakwa telah mencerobohi perairan negara mereka...(ini kes keliru dan salah faham nie)

Selain membakar bendera Malaysia, pejabat kedutaan Malaysia juga turut diserang, mujurlah tiada pegawai Malaysia yang cedera atau terkorban. sebenarnya perkara ini boleh selesai dengan berbincang, tak perlulah rakyat Indonesia nak bakar bendera dan serang kedutaan Malaysia tue...

Arm pun hairan sungguh dengan sikap segelintir rakyat Indonesia nie, entah kat mana dorang semua letak otak dorang. Nasib baiklah rakyat Malaysia nie penyabar dan masih berfikir mengikut akal fikiran yang dikurniakan oleh Allah SWT, kalau tidak, tak dapat Arm bayangkan apalah yang bakal terjadi...

Mereka sebenarnya tak sedar, ramai jugak rakyat Indonesia yang masuk secara haram ke negara kita ini dan kemudiannya melakukan jenayah seperti merompak, membunuh, merogol, pecah rumah dan sebagainya. Kalau ikutkan hati, memang rakyat Malaysia nie nak halau saja semua rakyat Indonesia yang mencari rezeki kat Malaysia nie, tetapi kita masih ada perikemanusiaan...

Arm harap agar semua rakyat Malaysia jangan terikut-ikut dengan perbuatan segelintir rakyat Indonesia yang membakar bendera negara kita itu. Biarlah mereka bakar, pijak dan mencopkan kita sebagai pengecut. Kalau rakyat negara Malaysia pengecut, tak akan ada rombongan bantuan untuk rakyat Palestin yang sanggup mengadai nyawa demi memperjuangkan nasib rakyat Palestin yang ditindas oleh Israel...

Adakah rakyat Indonesia tidak mengenangkan bantuan yang sering diberikan kerajaan Malaysia dan juga rakyat Malaysia apabila negara itu ditimpa bencana. Boleh dikatakan negara Malaysialah yang selalunya paling awal  jika hendak dibandingkan negara lain menghulurkan bantuan jika negara itu sedang dalam kesusahan. Bukan ingin membangkit, cuma berasa terkilan dengan hal ini...

Besarlah harapan Arm agar perkara ini dapat diselesaikan dengan sebaik mungkin, nelayan Malaysia pun dah dibebaskan, begitu juga dengan 3 orang penguatkuasa perikanan Indonesia. Biarlah perbincangan isu sempadan Malaysia dan Indonesia nie dibincangkan dengan baik dan cermat...


 


29 ulasan:

  1. memang agak kuang ajau mereka2 itu..
    agak-agakla nak cari gaduh pon.
    Indon ni memang lagi banyak masalahla.
    pakai kaki je yang lebih.tak malas nak guna.

    BalasPadam
  2. diorg niee mmg. bulan2 posaa pon xreti2 nk berubah. sabar lh. biar lh kerajaan settle. yg diorg tawu nk masuk campur. haih

    BalasPadam
  3. dah laa ramai yang menumpang kat Malaysia . tak sedar diri .

    BalasPadam
  4. saya rasakan, ape kate kalau PM g je halau pendatang asing especially indonesia tu, sebabnyer die orang tu tak tau diuntung...biler susah mulalah nak minta simpati dari kita (malaysia)tapi biler kesilapan sikit mula lah nak heboh satu dunia ni..uishhh naperlah indonesia camtu eark..wat PM Indonesia, telek2lah rakayat yang tak tau diuntung tu k..

    BalasPadam
    Balasan
    1. korang yg cakap macam tu lom tentu betul.bukan malaysia yg kasihan dg org indonesia,tapi org indonesia yg kasihan dg semua org malaysia,

      Padam
  5. ish3..
    diorang nih x puasa ke?

    BalasPadam
  6. To anuarfariz : Tak apa kita bersabar sajalah..sabar itu separuh dari iman..jgn terlampau dilayan dorang tue..

    BalasPadam
  7. To ayaa alyy : Arm ingat dorang yg mengamuk2 kat sana tue mmg tak puasa kot..kan dlm bulan puasa nie kena byk bersabar..tapi dorang nie sebaliknya pula..

    BalasPadam
  8. To Kyrul mmg dorang nie tak sedar diri pun..tapi taklah semua rakyat Indonesia tue menyokong perbuatan membakar bendera negara kita tue...

    BalasPadam
  9. To pelangi : Kita sabar sajalah dlu..jgn sampai pelajar2 Malaysia yg berada kat sana dorg kacau dah lah...klu dorg kacau..barulah kita usul agar kerajaan Malaysia halau semua warga Indonesia yg bekerja kat negara kita nie..

    BalasPadam
  10. To kyo_9 : Entahlah, Arm pun tak pasti dorg nie puasa atau tidak..tp klu dorg puasa, sia2 saja puasa mereka krn mengikut nafsu amarah mereka..

    BalasPadam
  11. Tak tahu bersyukur jugak rakyat Indonesia ni. Kat Malaysia ni sangatlah berlambak warganegara diorang. suka-suka je bakar bendera kita.iskk..(tahan emo)

    BalasPadam
  12. Rakyat Indonesia kat Indonesia ni tak paham sebenarnya. Cuba tengok sedara senegara diorang kat Malaysia. Diorang tak de lak buat bantahan segala bagai. Orang Indonesia kat Indonesia plak over. Tak paham betul la dengan perangai dorang nih...

    BalasPadam
  13. sungguh..sungguh..kurang ajar!
    harap2 xla suma Indonesians ni berpandangan buruk pada kita seperti kump kecil ni kan..

    BalasPadam
  14. halau je diorang ni di malaysia.. biar diorang merempat balik duk kat indon.. padan muka mkan ubi kayu hari2... bsyukur duk malaysia dpt mkn nasi n duk rumah batu ada api ngan air.

    BalasPadam
  15. aku bengang btl la ngn indon ni..
    cam gampang.
    kalo aku ade power yg best2, aku bia indon baik je duk tumpang sini.
    yang mcm haram 2 aku x anta balik indon..
    hantar kt tgh2 laut je..jimat minyak kapal separuh..

    BalasPadam
  16. BODOH geng2 bendera ni...perangai macam taik...tu pasal main baling2 taik...

    -sharkox-
    Entri terkini di Bendera Kita Kena TAIK!!

    BalasPadam
  17. To dunspeak♥ :Mgkin yg buat demo kat sana tue mmg tak sedar diri, betapa ramai rakyatnya mencari rezeki di sini..sabo jerlah..

    BalasPadam
  18. To Afizz :Entahlah..dorg suka sgt nak berperang agaknya..tapi dorg tak suka fikir akibatnya..

    BalasPadam
  19. To maisyah :Iyalah Arm pasti, yg buat demo mcm org tak berakal nie hanyalah segolongan yg kecil shj..Ramai jgk sebenarnya rakyat Indonesia yg tak setuju dgn yg buat demo nie...

    BalasPadam
  20. kalau diorang nk serang,aku tak gentar....kita diserang,wajib kt pertahankan hak kt...Allah maha besar...tunggulah balasan darinya...

    BalasPadam
  21. nggak mikir ne malaysia ngomong.. lagu kebangsaan ja maling dari lagu indonesia.. pelacur banyak.. katanya negeri islam?? tapi jahil.. banyak lonte ja di sana.. pake kerudung tapi hobinya ngentot.. malah malay ne jadi produsen film mesum terbanyak.. wuuuuuuuu.. munafik!!! ga usah bawa2 puasa.. saya sekarang jg lagi puasa ramadhan.. pahami materi dulu baru ngomong.. kampongan ne malay.. maling.. ga usah bawa2 nama ALLAH kalian tu.. menodai kesucian rabb nya.. malay munafik!!

    BalasPadam
  22. tanpa nama berkata atas ni : mcm ar kt indon x de placuran.. ak rse lg berlambak kot.. ajaran sesat jgn ckp r.. sedar diri skit la.. sbb 2 indon pling terok kne tsunami.. byk sgt maksiat..

    BalasPadam
  23. saye nie org indon pun. tapi duk malasia sudah 5 tahun. Memanglah tue indon kat indon orang kurang pendidikan kurang diajar. Mana boleh lah orang berakal selesaikan problem sikit sikit macam tue. Last buat saye sebagai indon nie malu nie nak kemana je malu. Apalagi nak di luar negera. Nak cakap i indon pun malu la.. tengok sikap tue orang tidak pakai otak. Hai.. orang indon coba pikirkan tue dulu akibat dan kemampuan kalau nak perang. Makan je dah susah nak perang. Prihatin saye lihat tue orang.

    BalasPadam
  24. Baru Bendera Malaysia Di Bakar...... Negara Malaysia Juga Bakalan di bakar berserta warga malingsialanya jink

    BalasPadam
  25. Marksman Sasaran Ku6 Februari 2011 11:30 PTG

    Mentaliti org Indon seperti Tanpa Nama Berkata memang rendah dan macam tiada pelajaran.Setiap kali timbul isu antara Msia dan Indonesia,mudah sahaja mulut mereka berkata 'gayang Msia' atau perang terhadap Msia.Ketahuilah wahai org Indon di sana. Bukan mudah melancarkan perang terhadap sesebuah negara. Kamu ingat perang macam Red Indian dengan Koboi ke? Kena fikir dan rancang hal logistik sepertimana USA merancang dengan teliti sebelum menyerang Iraq. Sesebuah peperangan tidak akan berjaya tanpa sokongan logistik yang kuat dari belakang.Setahu saya TNI tidak bersedia untuk itu dan memerlukan masa dan kos yang tinggi sekiranya pemerintah Indonesia memilih tindakan seperti itu. Negara kamu sendiri masih tunggang langgang dengan pelbagai malapetaka Allah dan daripada berperang yang sudah tentu tidak mendatangkan sebarang menfaat,lebih baik uang tersebut digunakan utk membiayai kos makananan dan perubatan rakyat Indon yang lebih memerlukannya.

    Pihak Berkuasa Msia menahan 3 anggota penguatkuasa Indonesia ada sebabnya, bukan main tahan sahaja. Oleh itu mereka ditahan untuk penyiasatan untuk memperolehi maklumat sebenar mengapa mereka berada di perairan Msia. Mungkin mereka mempunyai agenda sendiri dan sebelum ini mungkin mereka terlepas tetapi pada hari kejadian,nasib mereka tidak berapa baik dan ditahan. Biarlah pemerintah kedua-dua negara berbincang bagi menamatkan konflik ini dengan baik. Kamu yang di sana tidak tahu cerita yang sebenarnya,janganlah mengambil tindakan bodoh dan biadap dengan membakar bendera Msia. Rakyat Msia lebih rasional dan berfikiran waras kerana tidak bertindak balas membakar bendera negara kamu walaupun kami boleh berbuat demikian jika kami kehendaki.

    BalasPadam
  26. Ko orang slah

    BalasPadam

Apa Komen Anda..?? Komen anda sangat dihargai demi memberi gua semangat untuk terus berblog..