Best Story

14 Ogos 2010

Renungan - Tragedi Pasar Ramadhan...

Salam Ramadhan buat semua..

Petang kelmarin kita semua dikejutkan dengan sebuah tragedi yang sangat menyayat hati di dalam bulan Ramadhan yang mulia ini. Kawasan bazar Ramadhan di Jasin Melaka telah dilanda ribut yang amat dahsyat sekali...

 Gambar milik myMetro..

Walaupun ribut yang melanda bazar dan kawasan sekitarnya tidak sampai beberapa minit saja, kemusnahan yang terhasil akibat dari ribut ini amat teruk dan bukan setakat itu saja, malahan beberapa nyawa telah melayang dan ramai yang telah mengalami kecederaan...



Setiap yang berlaku ini, ada hikmah disebaliknya. Mungkin juga ini adalah mesej yang ingin disampaikan oleh Allah SWT kepada kita semua, bahawa di bulan yang mulia ini kita sepatutnya melipat gandakan ibadat kepada Nya bukan pula sebaliknya...

Tidak ada salahnya mencari rezeki lebih-lebih lagi di bulan yang penuh keberkatan ini, tetapi apa yang paling penting ibadat kepada Allah jangan sesekali kita abaikan. Dikesempatan ini juga, Arm ingin mengucapkan salam takziah kepada keluarga mangsa yang terkorban dalam tragedi ini...


29 ulasan:

  1. takziah buat arwah-arwah sekeluarga :(

    BalasPadam
  2. huh..abis pasar tu kene ribut..
    kuasa allah..hmm...sabar la..

    BalasPadam
  3. betul2 ader hikmahnyer ngan tragedi nih..
    sedyh dengar..
    huhu..
    bpe orang yg terkorban ek???
    ak xbace lagi metro..huhu

    jom bace entri terbaru nas klik:

    mengapa orang melayu makan nasi?

    BalasPadam
  4. kejadian mcm ni tak pernah berlaku kat malaysia mugkin sebab gejala sosial banyak berlaku ditambah kes buang bayi semakin menjadi jdi.semalam otw balik ke rumah dari tmpt keje hujan memang lebat..alhmdllh tak de ape yang berlaku

    BalasPadam
  5. adoi~~memang mengerikan~tambahan pula tempat ni dekat ngan uma landax~
    takziah pada keluarga mangsa~

    BalasPadam
  6. takziah..nauzubillah
    setiap yang berlaku itu ada hikmahnya

    BalasPadam
  7. To Anip™ : Allah itu maha berkuasa..dengan sekelip mata saja ia boleh menghancurkan dunia nie..

    BalasPadam
  8. To nas : Apa yg Arm dgr 3 orang terkorban dalam tragedi nie..susah nak pastikan berapa yg terkorban..media sendiri pun saling bercanggah dlm memberi angka yg terkorban dan tercedera..

    BalasPadam
  9. Ya Allah... ngerinye laah~~ Al Fatihah buat mereka

    BalasPadam
  10. To zety :Mungkin jgklah..byk gejala sosial semakin menjadi2 kat Malaysia..takut2 Allah turunkan lagi bala yg lebih besar lepas nie jika kita x insaf2...

    BalasPadam
  11. To encHIx laNDax :Owh ye ker...tak apa bykkan jer berdoa kpd Allah agar dijauhkan dari bala Allah SWT..

    BalasPadam
  12. Semua yg berlaku Allah turunkan bersebab jadi kita yg masih hidup perlu ambil iktibar.. Semoga tidak berlaku lg bencana begini..Nauzubillahi min zalik.. Ada hikmah di sebaliknya.. Bukan setakat gejala sosial tetapi dlm berniaga pun kena jujur & ikhlas.. Wallahualam Takziah kpd keluarga mangsa..

    BalasPadam
  13. setiap apa yang diturunkan Allah, ada sebabnya. Cuma kita sebagai manusia dan khalifah di muka Bumi ni, harus pandai memahami maksudnya dan menginsafi diri..

    walaupun hanya segelintir yg buat, semuanya akan dapat balasan juga...

    BalasPadam
  14. To L.O.V.E hUnTeR :Mmg betul, apa yg Allah turunkan mmg mempunyai sebab agar kita manusia menyedari kesilapan kita dan cepat2 bertaubat kepada Allah SWT..

    BalasPadam
  15. To Che Armster : Semoga roh yang terkorban dicucuri rahmat..

    BalasPadam
  16. To aren :Mmg setiap apa yg berlaku di dunia ini ada hikmahnya..apa yg terjadi biar kita renung2kan di mna silapnya..

    BalasPadam
  17. Assalamualaikum..

    Pengajaran dari kejadian ini bukan sahaja perlu diambil ikhtibar oleh rakyat biasa, malah para pemimpin negara / politik juga.

    Sudah berapa banyak fitnah disebarkan.., sudah berapa lama merdeka tapi hukum/undang2 Islam tidak digunakan sepenuhnya. Pembaziran ekonomi juga berlaku dari setiap peringkat masyarakat.

    Gejala sosial makin meningkat. Sekarang makin galak pula kes buang bayi disiarkan media massa,belum lagi kes yg tersembunyi. Tetapi tidak semuanya dibuat oleh orang kita, ada juga yg dilakukan oleh pendatang asing.

    Sudah sampai masa pusat judi, kilang arak ditutup dan ditamatkan lesen. Negara Islam tidak perlukan hasil cukai dari benda2 haram ni.. Fahami erti sebenar "rakyat didahulukan.", bukannya "dihulukan.."

    BalasPadam
  18. To Ahmad Zaki :Arm mmg sokong jgk pandangan ahmad tue...Sebenarnya byk benda2 besar yg salah berlaku dlm negara kita ini kita terlepas pandang.. Mngkin ini adalah amaran Allah...jgn smpai ombak tsunami mengganas lagi di negara kita..

    BalasPadam
  19. To dbalkis :Memang menyedihkan berita nie..apa yg boleh kita lakukan skrg hnyalah menyedekahkan al-fatihah buat mangsa yg terkorban..

    BalasPadam
  20. subhanallah...allah meegtahui apa yang dilakukannya..

    BalasPadam
  21. takut tengok..
    nauzubillah, mintak² dijauhkan la ujian seperti ni..

    BalasPadam
  22. ya allah
    dugaan di bulan ramadhan
    insaf2
    ;(

    BalasPadam
  23. Salam,
    Subhanallah.....
    semoga ahli keluarga mangsa tabah menhadapi dugaan ni .....

    BalasPadam
  24. To Mawar_berduri : Salam..iyalah sama2 lah kita mendoakan keluarga mangsa agar ditabahkan hati mereka menempuh dugaan Allah SWT ini...

    BalasPadam
  25. slm, terlebih dahulu takziah buat keluarga yang terkorban dan dua minit utk sedekahkan alfatihah...diam kan diri seketika fikir pada diri kita sendiri apakah dosa2 yg kita semua telah buat..yang paling penting adakah kita cukup mengerjakan solat 5 waktu?..

    BalasPadam

Apa Komen Anda..?? Komen anda sangat dihargai demi memberi gua semangat untuk terus berblog..